Såhär sexig såg jag ut i Onsdags, då det var 'Onsie Wednesday' på vår skola och på många andra skolor i UK då det var
Autistic awareness day. Alla barnen var iklädda just onsies/pyamas och alla föräldrar donerade pengar till välgörenheten. Bara min klass skrapade ihop över £100, mycket pengar för något så enkelt och roligt. (Jag smått skämdes hela dagen men barnen tyckte det var kul) Vi bakade även cakes som vi sålde (och åt). Hela skolan fick ihop över £1000!
När jag ändå är inne på ämnet skola, så tänkte jag berätta de största skillnaderna på Engelsk vs Svensk skola. Nu skriver jag endast från egen erfarenhet, så rätta mig om jag har fel om ni jobbar på Svensk skola/förskola/dagis för alla skolor är ju olika och det kommer in nya lagar varje år.. jag jämför främst med min egen skolgång och min erfarenhet på den Svenska skolan här i London där jag jobbade under 1 år.
Välgörenheter
England är en av de länderna i världen som ger mest pengar till välgörenhet och skolorna har alltid events för att samla in pengar. Det är var och varannan månad vi samlar in pengar till välgörenheter så som Children in need, red nose day, autistic awareness, sports relief etc. Vi gör alltid saker som barnen tycker är roligt. För två veckor sedan tex. gick vi en "sponsored walk around Shoreditch park" varav föräldrarna + vänner sponsrade småttingarna och vi lyckades få ihop hela £600! Barnen kände sig jätte duktiga, de fick medaljer, diplom och fick äta "sports bars" efteråt som vi bakat. Under min egna skolgång har jag inget som helst minne av att vi samlat in pengar till någon välgörenhet. Och på Svenska skolan i London gorde vi aldrig det under det året jag jobbade där.
Kulturer/Handikapp
Vi lär barnen om olika religioner och kulturer redan i preschool. E.g. Har vi ett judiskt barn i klassen så firar vi Hanukka, svenskt barn lucia och midsommar, Irländskt barn St Patrick's day etc... När jag gick i skolan hade vi ett par muslimer i min klass, men vi fick aldrig lära oss om deras religion, varför dom fastar, vad de äter/inte äter etc. I min klass firar vi "Chinese New Year" i tre veckor då barnen får lära sig om Kina, äta kinesisk mat, göra Kinesiska drakar, face painting...och vi har inte ens något Asiatiskt barn i klassen.
Vi har heller inte något barn med handikapp i min klass, men ändå har vi massor med böcker och affisher om handikapp runt om i klassrummet och alla leksaker är multicultural dvs. vita och svarta dockor.
Learning and development
Om ni inte visste det innan så börjar de skolan mycket tidigare i England än i Sverige. "0-an/Förskoleklass" börjar man runt 4,5 års ålder (beroende på när de är födda), vilket innebär att de börjar tidigare med att lära sig läsa och skriva. "Mina barn" fyller 4 nu och de flesta kan skriva sitt namn, eller bokstäver i sitt namn och vi har ett par stycken som kan läsa enkla ord. Vi har en läroplan även för småttingar och har planerade aktiviteter varje dag. Visst har de "free play" också, men extremt mycket är planerat så som matte, Engelska, communikation, literacy, art and design, ICT, physical acticity... etc. Allt är självklart baserat på play.
Vi måste även "track their progress" och det gör vi genom att observera barnen. Varje dag. Som tur är har jag fått min egna ipad och de har kommit ut en ny smart app att göra observationer med så mitt jobb är så mycket enklare nu än förut då jag skrev allt för hand.. Vi har även en DAGLIG planering för vår skolgård där det står vilka "learning oportunities" (finare ord för leksaker) barnen ska ha den dagen.
Parents meetings
Vi har möten med föräldrarna varje termin då vi diskuterar barnens utveckling, om vi har några concerns eller om de behöver extra support så som speech and language therapist som jag isåfall kontaktar. Har vi parents evenings/informationsmöte bjuds det alltid på vin..
Om det är någon som jobbar på svensk skola vore det jättekul att höra era åsikter!
Roligt att du har en så positiv bild av engelska skolor. Efter min tid där som au pair känner jag att jag hellre vill att mina barn går i skolan i England än Sverige :)