1983

Igår slog vi på stort och öppnade en väldigt speciell flaska rött. Steve fick den som present av sin syster när han fyllde 30 förra året. Vinet är lika gammalt som Steve själv och har bevarats väl så vi ville spara det till ett "special occation"... dock har vi inte riktigt haft något occation att dricka det på, tills jag insåg att öppna flaskan är ju själva occationet! Sagt och gjort. 
 
Den låg så fin och ståtlig i sin likkista och när vi öppnade den svärmade det ut starka ljuvliga dofter. Vi lät den stå i vår decanter i 3 timmar innan vi vågade dricka det. Det kan ju smaka hur som helst efter 30 år men det var fantastiskt. Ett sådant vin vill man bara njuta av varje klunk och inte ha någon spicy mat till. Det var inte det bästa rödvinet jag druckit (man har ju höga förväntningar på ett så gammalt vin) då jag gjort många vinprovningar i mina dagar, men förvånansvärt gott. Väldigt heavy, spicy och mjukt på samma gång. Kul present att ge bort tycker jag!
 
Upp