fraga sandra ;)

Hej Sandra.
Har nu följt din blogg sen din tid i USA och jag ska åka nästa år som aupair och jag tänkte höra iaf du har lite tips inför ett aupair år och vad ställde du för typ av frågor.
Kraaam
p.s tack för en skit bra och rolig blogg :D d.s


Hej! kul att du gillar bloggen :) Jag tycker att alla som vill aka till USA och tycker om barn ska aka som au pair!  Jag hade gjort om det om jag hade kunnat.. va valdigt roligt..men ocksa valdigt tufft och manga tarar.. har kommer de viktigaste fragorna att stalla till familjerna:

Var bor de?
Om de bor utanfor nagon stad..hur ar da tunnelbane/buss/trafik till narmsta stad? Shopping? Uteliv? Man vill sjalvklart veta hur stallet man ska bo pa ar.. sa man inte tror det ar varsta utelivet nar det i sjalva verket ar ute pa landet...

Far du egen bil? Behover du betala bensin? Det MASTE du ha annars far dina stackars kompisar hamta och lamna dig hela tiden (dvs inga kompisar vill vara med dig) o ingen frihet att gora vad du vill! I min forsta familj fick jag bara lana bilen om jag fragade och fick betala vartenda miles bilen hade gatt med egna pengar.

Hur gamla ar barnen? Dampiga eller valuppfostrade? Jag rekomenderar barn under 4 ar.. eller barn over 8.. om jag hade fatt valja hade jag passat en 1-2 aring.. Om de sager att barnen ar "livliga", tacka nej.. glom ej att foraldrar aldrig sager negativa saker om barnen.

Vilka tider jobbar du? Helger? valj INTE en familj dar du behover jobba helger.. du missar mycket roligt som kompisarna gor..) Har du sma barn far du jobba dagar och ledig kvallar oftast, och ar barnen aldre jobbar du oftast pa morgonen innan skolan och borjar jobba igen vid 3tiden.. fast du hinner knappt gora nanting da sa ar battre att vara ledig kvallar tycker jag.

Far din familj/vanner/pojkvan halsa pa och sova hos familjen? Det ska de SJALVKLART fa, annars ar dom cp.

Har de nagra regler i huset? I min forsta familj var jag tvungen att vara hemma klockan 10...ja, ni hor ju bara.

Kommer du bli "en i familjen", eller ar de mer ute efter en "anstalld"? Jag har varit med om bada.. ni kan ju gissa vad som var mest trivsamt.

Far du folja med pa semester? Helt arligt... ni VILL inte folja med familjen pa semester.. valj ALDRIG en familj nar de lockar med massa resor.. for du kommer fa jobba medans foraldrarna ligger pa stranden och gar ut och ater pa restaurang.. tro mig, jag har varit med om den.

Ar mamman en housewife eller jobbar hemma? TACKA NEJ!! VALJ ALDRIG EN FAMILJ OM NAGON AV FORALDRARNA JOBBAR HEMMA.

Ska du stada huset? Tacka nej, du ar dar for barnens skull. Barnens rum/tvatt ar okej, men ga aldrig med pa att stada huset! Da kommer du bli mer en hemhjalp an en au pair.. och ger du ena fingret (tex stada koket ibland som de heter) sa tar de sa smaningom hela handen. "Clean the basement today thanks"...

Men det basta tipset jag har ar att ga efter magkanslan (min forsta magkansla var visserligen at helvete fel.. och Julias med.. och typ alla andra kompisar med..men vissa kan val ha tur) Och valj inte forsta familjen som ringer.. och tank inte efter 3e "bast att ta denna jag lar inte fa nagon battre".. vanta 10-20 familjer.. det finns sa manga idioter dar ute. Vill du i en speciell stad maste du ha TALAMOD... jag ville till LA men efter 9 familjer ringt gav jag upp..


LYCKA TILL!
| |
#1 - - Sanna L.:

Hej igen Sandra.

Tack för bra svar, har en fråga till om du vill svara på den :D

Hur gjorde du med alla timmar som man måste ha för att kunna åka? :D

Kraam

#2 - - Angelica:

Hej! Jag är au pair i London just nu, men vill fram emot sommaren flytta till en lägenhet tillsammans med kompisar och kanske jobba som nanny ist. Kollade lite på platsbanken på nanny jobs, men de verkade inte vara spec välbetalda eller okay arbetstider. Så jag undrar hur du gjorde när du hittade ditt nanny jobb? verkar ju lättare o mer välbetalt att inte gå igenom olika agenturer..?

Upp